Zajęcia warsztatowe

Dn. 08.11.2024 r. w klasie 2f odbyły się warsztaty z pedagogiem specjalnym, Panią Izabelą Edytą Dąbrowską, pt. Szanuję każdego człowieka. Zajęcia kształtujące postawę szacunku wobec innych ludzi i siebie samego w świecie realnym i wirtualnym.

Uczniowie na podstawie mapy skojarzeń dokonali analizy pojęcia „szacunku” uznając, iż jest to wartość moralna, wskazówka, w jak i sposób należy traktować siebie i innych, by nie naruszać swojej oraz cudzej godności. Licealiści wskazali także jego składowe, m.in.: dobre maniery, dbałość o uczucia innych, poszanowanie cudzej godności, wzgląd na innych i dbałość o ich dobro, respektowanie odmienności, honor, podziw, uznanie, docenienie okazywane innym i odczuwane wobec siebie. Młodzież miała także za zadanie wypracować, w kilkuosobowych zespołach, stanowisko dotyczące problematyki szacunku, tj. Komu/czemu powinniśmy okazywać szacunek?; W jaki sposób możemy okazywać szacunek?; W czym przejawia się brak szacunku wobec siebie i innych?; Jak reagować na brak szacunku?; Jakie są konsekwencje braku szacunku do siebie oraz innych? Kolejnym elementem zajęć było zaprezentowanie w grupach krótkich scenek inscenizacyjnych oraz ich omówienie, odnoszących się do problematyki spotkania: Jak okazuję szacunek samej sobie/samemu sobie?; Jak okazuję szacunek bliskim w domu?; Jak okazuję szacunek koleżankom/kolegom?; Jak okazuję szacunek osobie, z którą się pokłóciłam/em?; Jak okazuję szacunek nauczycielom? Ostatnim zadaniem uczniów było ustosunkowanie się do zagadnienia szacunku wobec innych w cyberprzestrzeni: Jeśli ktoś wysyła mi podejrzany link, nie otwieram go, ponieważ …; Rozmawiam na Facebooku tylko ze znajomymi, gdyż …; Nie umawiam się z ludźmi poznanymi w sieci, ponieważ …; Nie wysyłam nikomu w sieci swoich zdjęć oraz nie podaję swoich danych osobowych (czy rodziny) internetowym rozmówcom, ponieważ … .

Spotkanie zakończyło się refleksją, iż różnice indywidualne są cechą ludzi i stanowią o ich wartościach; miarą naszego człowieczeństwa jest to, jak traktujemy drugiego człowieka.

Izabela E. Dąbrowska,
pedagog