Regulamin Internatu I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała J. Bema w Ostrołęce

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

Internat I Liceum Ogólnokształcącego jest placówką opiekuńczo – wychowawczą przeznaczoną dla młodzieży kształcącej się poza miejscem stałego zamieszkania.

§2

Internat stanowi integralną część szkoły i realizuje jej plan dydaktyczno – wychowawczy oraz planuje i wykonuje swoje zadania określone w planie pracy opiekuńczo -wychowawczej internatu.

§3

Internat jest placówką koedukacyjną zapewniającą zakwaterowanie, wyżywienie oraz całodobową opiekę młodzieży uczącej się w I Liceum Ogólnokształcącym oraz uczniom innych szkół, mieszkających w internacie.

§4

Internat prowadzi swą działalność przez cały rok szkolny.

§5

Bezpośredni nadzór nad internatem sprawuje Dyrektor Szkoły za pośrednictwem Kierownika Internatu.

Rozdział II
Przyjęcie do internatu

§6

O przyjęcie do internatu mogą ubiegać się wszyscy uczniowie I LO oraz uczniowie innych szkół, w miarę wolnych miejsc.

§7

Pierwszeństwo w przyjęciu do internatu mają uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego zamieszkujący w znacznej odległości od szkoły oraz posiadający utrudniony dojazd na zajęcia lekcyjne.

§8

O przyjęcie do internatu ubiega się bezpośrednio uczeń szkoły składając podanie o przyjęcie do kierownika internatu w terminie ogłoszonym w internacie, zgodnym z terminem rekrutacji do szkoły.

§9

Decyzję o przyjęciu ucznia do internatu podejmuje Rada Pedagogiczna Internatu.

§10

Warunkiem zamieszkiwania w internacie jest systematyczne regulowanie opłat w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który dokonywana jest wpłata.

Rozdział III
Zadania internatu

§11

Zapewnienie wychowankom zakwaterowania i całodziennego wyżywienia.

§12

Zapewnienie warunków do nauki, rozwijania zainteresowań i uzdolnień.

§13

Zapewnienie wychowankom stałej opieki ze strony wychowawców oraz właściwych warunków sanitarno – higienicznych.

§14

Internat realizuje swoje zadania we współdziałaniu ze szkołą, rodzicami, samorządem internatu oraz placówkami działającymi w środowisku.
Rozdział IV Organizacja pracy w internacie

§15

Szczegółowe zadania w zakresie opieki i wychowania realizuje się w grupach wychowawczych internatu przez wychowawców i przy współudziale samorządu internatu.

§16

Grupa wychowawcza jest podstawową formą działalności opiekuńczo – wychowawczej internatu i stanowi w nim podstawową komórkę samorządności.

§17

Ilość wychowanków w grupie wychowawczej internatu może liczyć do 35 osób.

§18

Opiekę wychowawczą nad grupą sprawuje wychowawca grupy, który współdziała z wychowankami w realizacji planowanych i podjętych działań.

§19

Grupa wychowawcza wybiera spośród siebie samorząd grupy – warunkiem pełnienia funkcji w samorządzie jest prezentowanie nienagannej postawy.
Do zadań samorządu grupy realizowanych w uzgodnieniu z wychowawcą grupy należy w szczególności:

  1. inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do podnoszenia wyników nauczania i pracy opiekuńczo – wychowawczej w grupie,
  2. dokonywanie podziału zadań pomiędzy członków grupy,
  3. koordynowanie prac porządkowych i gospodarczych wykonywanych przez członków grupy,
  4. kontrola i ocena pracy wykonywanej przez członków grupy,
  5. regulowanie wewnętrznego życia grupy, wpływanie na organizację czasu wolnego, rozstrzyganie sporów, wnioskowanie o wyróżnienia i nagrody,

§21

Wszyscy wychowankowie mieszkający w internacie mają prawo uczestniczyć w tworzeniu samorządu internatu,

  1. samorząd internatu składa się z przedstawicieli zarządów samorządów grup wychowawczych,
  2. samorząd internatu wybiera spośród swoich przedstawicieli: przewodniczącego, zastępcę, sekretarza, kronikarza, fotografa, członków sekcji: higieniczno – żywieniowej, kulturalno – oświatowej i muzycznej,
  3. wybór Samorządu Internatu dokonywany jest do końca września w każdym roku szkolnym przy udziale co najmniej 75% obecności członków samorządu internatu,

§22

Pracą Samorządu Internatu kieruje wybrany przez wychowanków Samorząd Internatu pod opieką nauczyciela- wychowawcy.

§23

Do zadań samorządu internatu w szczególności należy:

  1. współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo – wychowawczej,
  2. koordynowanie samorządnej działalności wychowanków i wszelkich prac podejmowanych przez grupy,
  3. poręczenie za wychowanków, rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia wychowanków,
  4. dokonywanie wspólnie z wychowawcami analizy i oceny całokształtu działalności młodzieży w internacie,
  5. organizowanie imprez i uroczystości dla mieszkańców internatu,
  6. reprezentowanie ogółu wychowanków i ich potrzeb na terenie internatu i szkoły.

§24

Rozkład dnia i tygodnia w internacie uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz Internatu i szkoły, zajęcia kulturalne, sportowe oraz inne formy wypoczynku.
W Internacie obowiązuje następujący porządek dnia:

  • 700 – pobudka
  • 700 – 730 – higiena osobista, przygotowanie do śniadania
  • 700 – 800 – śniadanie
  • 800 – 900 – prace porządkowe, przygotowanie do nauki
  • 900 – 1130 – nauka własna
  • 1130 – 1230 – czas wolny
  • 1200 – 1600 – obiad
  • 1430 – 1530 – czas wolny
  • 1530 – 1800 – nauka własna
  • 1800 – 1900 – kolacja
  • 1900 – 2100 – zajęcia własne, prace porządkowe
  • 2100 – 2200 – przygotowanie do ciszy nocnej
  • 2200 – 700 – cisza nocna

Rozdział V
Prawa wychowanka

§25

Wychowanek ma prawo do:

  1. Zakwaterowania oraz całodziennego wyżywienia.
  2. Korzystania z pomieszczeń takich jak sala cichej nauki, świetlica, boiska sportowe, sprzętu sportowego i pomocy dydaktycznych służących do nauki własnej oraz rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień.
  3. Wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą w innych zajęciach sportowych, technicznych, artystycznych prowadzonych przez placówki i organizacje środowiskowe.
  4. Korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie.
  5. Przyjmowania w internacie swoich gości, np. rodziców, krewnych itp. w pokojach mieszkalnych i innych przeznaczonych do tego celu pomieszczeniach po uzgodnieniu z dyżurującym wychowawcą.
  6. Współudziału w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu.
  7. Zwracania się do wychowawcy grupy, kierownika internatu we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania od nich pomocy.
  8. Dekorowania sal sypialnych oraz dokonywania zmian w umeblowaniu wyłącznie za zgodą wychowawcy grupy.
  9. Dodatkowej nauki po godzinie 22.00 za zgodą wychowawcy dyżurnego, we wskazanym pomieszczeniu.

Rozdział VI
Obowiązki wychowanka

§26

Wychowanek ma obowiązek:

  1. Współdziałać w organizacji pracy i wypoczynku młodzieży mieszkającej w internacie.
  2. Uczestniczyć w pracach społecznie użytecznych na rzecz szkoły, internatu, środowiska.
  3. Brać udział w dyżurach wewnątrzgrupowych jak i w stołówce internatu.
  4. Dokonywać drobnych napraw i prac służących poprawie estetyki i warunków życia w internacie.
  5. Współuczestniczyć w realizacji zadań podejmowanych przez grupę wychowawczą.
  6. Dbać o zdrowie, estetykę ubioru, kultury słowa i bycia.
  7. Odnosić się z szacunkiem do wszystkich pracowników i współmieszkańców internatu.
  8. W przypadku choroby zgłosić się do wychowawcy grupy lub wychowawcy dyżurnego.
  9. Systematycznie uczyć się, wzbogacać swoją wiedzę, jak najlepiej wykorzystać czas i warunki do nauki, a w miarę możliwości pomagać współmieszkańcom w nauce i przyczyniać się do tworzenia pozytywnego klimatu pracy podczas nauki własnej.
  10. Przestrzegać bieżących przepisów wydanych w internacie oraz instrukcji przeciwpożarowej i planów ewakuacyjnych znajdujących się na poszczególnych piętrach.
  11. Zgłaszać niezwłocznie kierownikowi internatu lub wychowawcom wszelkie spostrzeżone uszkodzenia oraz pomagać w wykrywaniu tych, którzy celowo lub bezmyślnie niszczą mienie internatu.
  12. Za oddane do swego użytku sprzęty i urządzenia wychowanek odpowiada materialnie, a w przypadku umyślnego uszkodzenia lub zniszczenia sprzętu i niemożności ustalenia sprawcy odpowiedzialność materialną ponosi dana grupa wychowawcza lub mieszkańcy piętra.
  13. Wszyscy wychowankowie zobowiązani są poinformować wychowawcę grupy o zamiarze wyjazdu z internatu i terminie powrotu. W przypadku niemożności powrotu z domu do internatu (np. choroba, zdarzenie losowe) należy niezwłocznie powiadomić o zaistniałym fakcie wychowawcę grupy lub kierownictwo internatu.
  14. Przyjazd do internatu po dniach wolnych powinien nastąpić najpóźniej do godziny 2200.
  15. Wszystkie wyjazdy związane z opuszczeniem zajęć lekcyjnych wymagają zgody wychowawcy klasy i rodziców.
  16. Podczas korzystania ze stołówki należy stosować się do poleceń wydawanych przez dyżurnego wychowawcę oraz przestrzegać godzin wydawania posiłków.
  17. Wychowankowie zobowiązani są do pełnienia dyżurów w stołówce zgodnie z harmonogramem ustalonym przez samorząd i wychowawców grup. Sposób spełniania dyżurów regulują odrębne przepisy o obowiązkach dyżurnego.
  18. Wychowankowie obowiązani są do przestrzegania zasad higieny poprzez:
    a) utrzymywanie czystości i porządku we wszystkich pomieszczeniach (sypialnie, korytarze, łazienki, sanitariaty itp.) oraz umiejętne i oszczędne korzystanie z wody i energii elektrycznej,
    b) staranne ścielenie tapczanu, przechowywanie w nim wyłącznie pościeli i bielizny nocnej,
    c) dbanie o estetyczny wygląd sypialni, korytarzy i innych pomieszczeń będących w użytkowaniu grupy,
    d) częste wietrzenie sal mieszkalnych i innych pomieszczeń użytkowych,
    e) utrzymywanie porządku i czystości w szafach ubraniowych i szafkach nocnych,
    f) przechowywanie żywności, odzieży roboczej itp. w wyznaczonych miejscach,
    g) dbanie o estetyczny wygląd terenu wokół internatu.
  19. Wychowanków internatu obowiązują również wszystkie bieżące zarządzenia i polecenia wydane przez kierownictwo i wychowawców internatu, a nieujęte w niniejszym regulaminie.

Rozdział VII
Zakazy obowiązujące w Internacie

§27

Wychowankom zabrania się:

  1. Używania grzałek i grzejników elektrycznych, a także samodzielnego naprawiania instalacji elektrycznej.
  2. Siadania na parapetach i wychylania się z okien
  3. Przebywania w pomieszczeniach kuchni, magazynach oraz wchodzenia na dach internatu.
  4. Palenia papierosów, spożywania alkoholu, używania narkotyków i innych środków odurzających, uprawiania gier hazardowych oraz używania przedmiotów i urządzeń zagrażających bezpieczeństwu mieszkańców.
  5. Przyjmowania wizyt osób nietrzeźwych.
  6. Wynoszenia naczyń i nakryć stołowych ze stołówki.
  7. Zamykania sal mieszkalnych na klucz przez przebywających wewnątrz wychowanków
  8. Przetrzymywania na terenie internatu zwierząt (psy, koty i itp.)

Rozdział VIII
Wyróżnienia i nagrody

§28

Za wzorową postawę, aktywny udział w życiu internatu oraz wysoką kulturę osobistą wychowanek może otrzymać wyróżnienia i nagrody:

  1. Pochwałę wychowawcy grupy wobec wychowanków.
  2. Pochwałę lub wyróżnienie kierownika internatu wobec wychowanków.
  3. Pochwałę lub wyróżnienie dyrektora szkoły.
  4. List pochwalny do rodziców.
  5. Dyplom uznania.
  6. Nagrodę rzeczową.

Rozdział IX
Kary

§29

Za nieprzestrzeganie obowiązków wychowanka internatu, czyny chuligańskie, niszczenie mienia, rażące naruszanie norm moralnych oraz nagminne łamanie regulaminu internatu – wychowanek może być ukarany:

  1. Upomnieniem w indywidualnej rozmowie przez wychowawcę grupy.
  2. Upomnieniem przez kierownika internatu.
  3. Naganą dołączoną do arkusza ocen w szkole, do której uczęszcza wychowanek.
  4. Przedłużenie pobytu w internacie na zasadzie warunkowej z możliwością natychmiastowego usunięcia.
  5. Pozbawieniem miejsca w internacie.

Kary nie muszą być stopniowane.

O zastosowaniu kary wobec ucznia (z wyjątkiem pkt.1) powiadamiani są rodzice.

§30

Udzielanie kar od nagany kierownika wzwyż poprzedzone jest konsultacją z Radą Pedagogiczną Internatu dotyczącej danego wychowanka.

§31

Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu podejmuje kierownik internatu po konsultacji z Radą Pedagogiczną Internatu. O decyzji tej informuje się Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego, wychowawcę klasy lub dyrektora macierzystej szkoły.

§32

Od wymierzonej kary przysługuje odwołanie, które w formie pisemnej może złożyć uczeń, jego rodzice lub opiekunowie prawni:

  1. Od kary wymierzonej przez wychowawcę – do Kierownika Internatu,
  2. Od kary wymierzonej przez Kierownika Internatu – do Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego, w terminie 7 dni od daty ukarania.

Dyrektor Szkoły lub Kierownik Internatu może zawiesić wykonanie kary, jeśli uczeń otrzyma poręczenie wychowawcy lub Samorządu Internatu

§33

Wychowanek usunięty dyscyplinarnie ze szkoły traci prawo do zamieszkania w internacie.

Rozdział X
Rada Pedagogiczna Internatu

§34

Rada Pedagogiczna Internatu jest organem powołanym do opracowywania planu pracy i programów działania oraz do opiniowania całokształtu spraw opiekuńczo – wychowawczych.

§35

Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Internatu jest Kierownik Internatu, członkami – wychowawcy internatu.

§36

Na posiedzenia Rady Pedagogicznej Internatu mogą być zapraszani inni pracownicy internatu i szkoły, a także przedstawiciele instytucji i organizacji współdziałających z placówką.

Rozdział XI
Zadania wychowawcy internatu

§37

Wychowawca internatu zobowiązany jest:

  1. Sumiennie realizować zadania wynikające z planu opiekuńczo – wychowawczego internatu, dążyć do osiągania jak najlepszych wyników w pracy wychowawczej.
  2. Kształtować wśród młodzieży nawyk systematycznej pracy szkolnej, udzielać pomocy uczniom mającym niepowodzenia w nauce, dbać o właściwą atmosferę podczas nauki własnej.
  3. Stosować różne formy pracy opiekuńczo – wychowawczej zmierzającej do kształtowania zasad demokracji, patriotyzmu i aktywnych postaw wobec aktualnych zjawisk zachodzących w kraju.
  4. Rozwijać zainteresowania i uzdolnienia wychowanków wykorzystując do tego celu przewidziany w porządku dnia czas wolny poprzez dostępne formy i środki.
  5. Czuwać nad higieną osobistą i zbiorową wychowanków oraz ładem i porządkiem w pomieszczeniach, w których przebywa młodzież.
  6. Dbać o rozwój fizyczny i psychiczny wychowanków poprzez organizowanie zajęć sportowych, aktywnie zwalczać wszelkie przejawy patologii społecznych, nałogi palenia papierosów, spożywania alkoholu przez młodzież oraz zapobiegać konfliktom i stresom.
  7. Wdrażać młodzież do stałego poszanowania mienia społecznego oraz prac społecznych na rzecz internatu, szkoły i środowiska.
  8. Troszczyć się o zdrowie i bezpieczeństwo młodzieży oraz estetyczny wygląd wychowanków.
  9. Utrzymywać stały kontakt z nauczycielami przedmiotów, wychowawcami klas, współpracować systematycznie z rodzicami wychowanków.
  10. Upowszechniać samorządność, inspirować pracę sekcji i kół zainteresowań działających w internacie.
  11. Czuwać nad bezpieczeństwem wychowanków w porze nocnej (2200 – 600).
  12. Dbać o godność i przykładną postawę moralną wychowawcy młodzieży, systematycznie doskonalić swoją wiedzę.
  13. Systematycznie wypełniać swoje obowiązki i stosować się do zarządzeń władz oświatowych, dyrekcji szkoły i kierownictwa internatu.