Program wychowawczo-profilaktyczny

Celem wychowania realizowanego w szkole jest uczeń dojrzały na miarę fazy rozwojowej, w której się znajduje. Dojrzałość osiąga się w czterech sferach: fizycznej, psychicznej (w tym między innymi emocjonalnej i intelektualnej), społecznej oraz duchowej. Cele powyższe osiągane są na drodze działań wychowawczych i profilaktycznych. Wychowanie należy rozumieć jako proces wspierania ucznia w rozwoju. Czynniki ryzyka, z którymi spotyka się uczeń sprawiają, że konieczne staje się podejmowanie działań profilaktycznych, które wzmacniają i uzupełniają wychowanie. Polegają one na wspomaganiu ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi jego prawidłowemu rozwojowi, ograniczaniu i likwidowaniu czynników ryzyka oraz wzmacnianiu czynników chroniących.

Głównym założeniem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie osobowego rozwoju uczniów jako najważniejszego czynnika chroniącego przed podejmowaniem zachowań ryzykownych oraz minimalizacja oddziaływania czynników ryzyka.

Wychowanie i profilaktyka obok nauczania jest jednym z dwóch podstawowych zadań szkoły i podstawowym składnikiem wszelkich działań pedagogicznych.

Podstawowe założenia programu wychowawczo-profilaktycznego:

  • Wychowawcą jest każdy nauczyciel i pracownik szkoły, niezależnie od tego, czy formalnie pełni funkcję wychowawcy klasowego
  • Wszelkie poczynania i cele wychowawczo-profilaktyczne muszą być ze sobą spójne
  • Konieczna jest stała współpraca szkoły z rodzicami. Akceptacja przez rodziców poszczególnych zasad i celów wychowawczych i profilaktycznych jest niezbędnym warunkiem ich realizacji
  • Wszyscy członkowie społeczności szkolnej znają założenia programu i są jego współtwórcami w kolejnych etapach realizacji
  • Wszyscy pracownicy szkoły zgodnie realizują program wychowawczo-profilaktyczny podejmując współodpowiedzialność za efekty jego realizacji
  • Wszyscy własnym przykładem i konsekwencją wspomagają się wzajemnie w zwalczaniu problemów wychowawczych przyjmując za nadrzędny cel rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości.

Do diagnozowania potrzeb i problemów występujących w szkole posłużyły m.in. wyniki egzaminów państwowych (zarówno tych, które uczniowie osiągnęli, kończąc poprzedni etap edukacji, jak i tych, z którymi opuszczają mury szkoły), wyniki testów wewnątrzszkolnych, wyniki olimpiad i konkursów oraz zawodów sportowych, wyniki badania uzdolnień uczniów, dane z dzienników szkolnych, aktywność uczniów na rzecz innych (wolontariat, samorządność, pomoc rówieśnicza).

Podstawa prawna programu wychowawczo-profilaktycznego

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (uchwalona dnia 2 kwietnia 1997 r.)
  2. Ustawy i rozporządzenia MEN:
    • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292)
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz. (Dz. U. z 2004 r., Nr 89, poz. 845)
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz. U. Z 2002 r., Nr 51, poz. 458 z późniejszymi zmianami)
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz. U. Z 2001 r., Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami)
  3. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. Z 1991 r., Nr 120, poz. 1673)
  4. Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców
  5. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
  6. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych
  7. Karta Nauczyciela
  8. Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia

Katalog wartości społeczności I Liceum

  1. Samodoskonalenie i praca nad sobą
  2. Systematyczna praca
  3. Prawda, dobro, piękno
  4. Dbałość o język ojczysty i kulturę wyrażania
  5. Wrażliwość na cierpienie innych
  6. Patriotyzm i poczucie wspólnoty lokalnej
  7. Troska o zdrowie, dobrą kondycję fizyczną i psychiczną
  8. Wzajemny szacunek i umiejętność pracy w zespole.

Profil absolwenta

Absolwent I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Józefa Bema w Ostrołęce:

  1. Jest świadomy swej przynależności szkolnej, lokalnej, narodowej. Rozumie związek swojego życia z szerszą rzeczywistością społeczną. Zna swoje prawa i obowiązki. Rozumie pojęcia: tożsamość narodowa, społeczna, kulturowa, demokracja, państwo. Rozpoznaje i nazywa wartości kulturowe. Uczestniczy w pracach na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej.
  2. Potrafi budować właściwe relacje z otoczeniem, uczestniczyć w pracy zespołowej, współdziałać i współzawodniczyć. Zna i respektuje zasady etycznego postępowania.
  3. Jest kreatywny i samodzielny – umie stawiać sobie cele i dążyć do ich osiągnięcia. Rozumie konieczność poszukiwania nowych sposobów uczenia się i rozwijania własnych zainteresowań. Podejmuje próby rozwiązywania problemów. Potrafi poszukiwać informacji, krytycznie i selektywnie korzystać z różnych form medialnych.
  4. Jest odpowiedzialny – potrafi przewidywać skutki swojego postępowania i brać odpowiedzialność za swoje wybory, naukę, własny rozwój. W działaniach zbiorowych poczuwa się do współodpowiedzialności.
  5. Jest otwarty – umie słuchać innych, potrafi polemizować, uzasadnić własne stanowisko. Zna przynajmniej dwa języki obce, w tym jeden w stopniu zaawansowanym. Dostosowuje treści i formę wypowiedzi do odbiorcy.
  6. Rozumie i szanuje tradycje rodziny, szkoły, regionu, narodu. Potrafi godnie zachować się w Miejscach Pamięci Narodowej, kultu religijnego. Zna historię własnego regionu i jego kulturowe dziedzictwo. Umie zaprezentować walory swojej szkoły, miasta, regionu.
  7. Cechuje go prawość i kultura osobista – rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje. Buduje kodeks wartości w oparciu o powszechnie uznane w naszej kulturze normy etyczne takie jak: uczciwość, poszanowanie godności cudzej i własnej, obowiązkowość, prawdomówność, pomoc potrzebującym. Takt i szacunek dla innych wyraża poprzez właściwą postawę, język, strój.
  8. Jest asertywny – posiada umiejętność wyrażania własnych przekonań, ma odwagę bronić własnych praw i być sobą niezależnie od oczekiwań innych. Dostrzega i szanuje te same prawa innych osób. Ma poczucie własnej wartości, godności i umie obiektywnie ocenić swoje postępowanie oraz postępowanie innych.
  9. Cechuje go tolerancja i szacunek wobec ludzi o innych poglądach, wyznawców innych religii
  10. Dba o własne zdrowie i sprawność fizyczną. Planuje swoją pracę i wypoczynek. Jest odporny na negatywny wpływ zjawisk patologicznych. Zna szkodliwość środków odurzających oraz zachowania zagrażające bądź prowadzące do uzależnienia.
  11. Ma odpowiedni zasób wiedzy, umożliwiający mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej wyższej uczelni oraz przygotowanie do dorosłego życia i pracy zawodowej.
  12. Cechuje go życiowa zaradność. Potrafi zdobytą wiedzę zastosować w praktyce. Umie zachować się rozsądnie w nowej sytuacji, potrafi przewidzieć i wyjaśnić skutki podjętej decyzji.

Struktura oddziaływań wychowawczych poszczególnych organów szkoły

  1. Rada pedagogiczna
    • Diagnozuje sytuację w szkole pod względem wychowawczym i profilaktycznym,
    • Proponuje działania strategiczne,
    • Określa zapotrzebowanie na konkretne programy dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne,
    • Proponuje zmiany w zatwierdzonych planach pracy dydaktycznej, wychowawczo-profilaktycznej, opiekuńczej,
    • Inspiruje działania innowacyjne,
    • Ocenia stan wychowawczy i dydaktyczny w szkole,
    • Diagnozuje potrzeby szkoły w zakresie oddziaływań zarówno wychowawczych jak i profilaktycznych.
  2. Dyrektor
    • Nadzoruje i kontroluje pracę nauczycieli i wychowawców,
    • Współpracuje ze wszystkimi podmiotami działań w szkole,
    • Kontroluje przestrzegania prawa wewnątrzszkolnego,
    • Diagnozuje oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkoły,
    • Współpracuje z Samorządem Uczniowskim w rozwiązywaniu konfliktów dotyczących spraw uczniów i nauczycieli,
    • Współpracuje z Radą Rodziców w zakresie tworzenia planów pracy dydaktycznej, wychowawczej, profilaktycznej i planów pomocy wychowawczej i materialnej,
    • Współpracuje z osobami i instytucjami wspomagającymi działalność wychowawczą i profilaktyczną w szkole
  3. Rodzice
    • Współpracują z dyrekcją, wychowawcami klas i nauczycielami w sprawach kształcenia, wychowania i profilaktyki,
    • Aktywnie uczestniczą w tworzeniu planów wychowawczych,
    • Klasowe Rady Rodziców prezentują opinie wszystkich rodziców,
    • Uczestniczą w ankietach i sondażach,
    • Pomagają w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych,
    • W spieraj ą działania innowacyj ne szkoły,
    • Pomagaj ą szkole własną pracą i materialnie,
    • Uczestniczą w spotkaniach z wychowawcami klas i nauczycielami organizowanych przez szkołę.
  4. Samorząd uczniowski
    • Reprezentuje całą społeczność uczniowską,
    • Przedstawia władzom szkolnym opinie i potrzeby uczniów,
    • Współpracuje z dyrekcją szkoły, nauczycielami, administracją szkolną, poszczególnymi klasami, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
    • Uczestniczy w planowaniu pracy szkoły oraz współdecyduje o życiu szkoły,
    • Broni poszanowania praw, godności uczniów i pomaga w rozwiązywaniu ich problemów,
    • Uczy zachowań społecznych poprzez realizację podjętych zadań,
    • Uczy postaw obywatelskich, rozwija cechy i umiejętności przywódcze,
    • Uczy planowania i osiągania zamierzonych celów,
    • Organizuje imprezy szkolne i pozaszkolne oraz różne formy rozwijania zainteresowań, wypoczynku i rozrywki,
    • Redaguje gazetkę szkolną, reklamuje imprezy,
    • Podejmuje akcje na rzecz pomocy osobom potrzebującym(wolontariat)
    • Dba w całokształcie swej działalności o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji, promowanie szkoły w środowisku,
    • Udziela, na prośbę dyrektora, opinii o pracy nauczycieli,
    • Opiniuje decyzje dyrektora w związku ze skreśleniem ucznia z listy uczniów,
    • Typuj e kandydatów do nagród i wyróżnień,
    • Przedstawiciele uczestniczą w pracach Szkolnej Komisji ds. Pomocy Materialnej dla Młodzieży.
  5. Wychowawca klasy
    • Identyfikuje ucznia ze szkołą,
    • Zapoznaje ucznia i jego rodziców ze Statutem i innymi regulaminami obowiązującymi w szkole,
    • Integruje zespół klasowy, organizuje życie wewnątrz klasy,
    • Diagnozuje potrzeby wychowawcze uczniów i rozpoznaje ich środowisko,
    • Wspólnie z rodzicami, pedagogiem i psychologiem szkolnym tworzy plan pracy wychowawczej i profilaktycznej,
    • Jest rzecznikiem swojej klasy i przyjacielem swoich uczniów,
    • Zapoznaje uczniów z tradycjami i obrzędowością szkoły,
    • Proponuje zadania dla każdego ucznia,
    • Kontroluje realizację zadań i podjętych zobowiązań klasy,
    • Wspólnie z Radą Rodziców planuje imprezy klasowe, wycieczki, formy pracy pozalekcyjnej,
    • Diagnozuje stan zagrożenia patologiami i ustala z pedagogiem i psychologiem szkolnym realizację programów profilaktycznych,
    • Utrzymuje kontakt z rodzicami w formie zebrań i rozmów indywidualnych (osobistych, telefonicznych, korespondencyjnych),
    • Kontroluje systematyczny udział uczniów w zajęciach edukacyjnych i usprawiedliwia nieobecności,
    • Informuje rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci,
    • Utrzymuje stały kontakt z nauczycielami uczącymi w danej klasie w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
    • Współpracuje z Radą Rodziców i innymi podmiotami w szkole.
  6. Pedagog i psycholog szkolny
    • Wspomaga pracę wychowawcy klasy,
    • Analizuje ankiety ucznia i rodziców dotyczące szkoły,
    • Organizuje i prowadzi programy profilaktyczne,
    • Pracuje z grupami uczniów oraz indywidualnie z uczniem wymagającym pomocy lub wsparcia.
    • Uczestniczy w imprezach szkolnych i klasowych, wycieczkach, wyjazdach,
    • Współpracuje z rodzicami uczniów wymagających szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,
    • Wspólnie z innymi instytucjami organizuje zajęcia wspomagające rozwój uczniów,
    • Koordynuje działania związane z planowaniem kariery zawodowej uczniów,
    • Uczestniczy w pracach Szkolnej Komisji do Spraw Pomocy Materialnej dla Uczniów,
    • Współpracuje z innymi podmiotami w szkole i instytucjami.
  7. Pielęgniarka szkolna
    • Wspomaga pracę wychowawcy klasy,
    • Organizuje i prowadzi programy prozdrowotne i profilaktyczne,
    • Analizuje potrzeby uczniów wynikające z ich stanu zdrowia,
    • W razie potrzeby udziela pierwszej pomocy przedlekarskiej,
    • Przeprowadza badania przesiewowe uczniów,
    • Współpracuje z innymi podmiotami w szkole i instytucjami.

Obszary i cele działania

ObszaryCeleZadania
1. Kształtowanie i rozwój własnej osobowości i postaw społecznych
  • Kultywowanie tradycji rodzinnych, szkolnych, lokalnych i narodowych
  • Wspieranie intelektualnego rozwoju ucznia
  • Rozwijanie komunikatywności, otwartości ucznia i współdziałania w zespole
  • Kultura osobista, tolerancja i estetyka wyglądu
  • Kształtowanie samodzielności i asertywności
  • Aktywny udział w uroczystościach związanych z tradycjami szkoły.
  • Udział delegacji i pocztu sztandarowego w lokalnych i państwowych uroczystościach
  • Wycieczki do miejsc pamięci narodowej
  • Pamięć o zmarłych nauczycielach
  • Prowadzenie kroniki szkolnej
  • Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórczym wykorzystaniu
  • Organizowanie kół przedmiotowych rozwijających zainteresowania ucznia
  • Indywidualna praca z uczniem zdolnym
  • Wyrabianie zespołowego działania poprzez organizowanie biwaków, rajdów, wycieczek i imprez klasowych
  • Wyrabianie życzliwego stosunku uczniów do siebie w sytuacjach trudnych
  • Pomoc potrzebującym poprzez organizowanie akcji charytatywnych
  • Kształtowanie nawyków dbałości o estetykę wyglądu własnego i najbliższego otoczenia
  • Kształtowanie postawy tolerancji i poszanowania innych religii i kultur
  • Kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów
  • Umiejętność określenia własnych potrzeb, ich zaspokajanie na zasadzie godzenia dobra własnego z dobrem innych
  • Rozwijanie poczucia własnej wartości, zaufania do siebie i osobistych możliwości, co doprowadzi do umiejętności życia w zgodzie ze sobą
  • Umiejętność brania odpowiedzialności za dokonywane wybory moralne, za siebie i efekty swojego postępowania wobec innych
  • Planowanie przyszłego życia i własnej kariery zawodowej
2. Kształtowanie postawy etyczno - moralnej ucznia
  • Rozumienie pojęć: norma, prawo, godność, obowiązek, tolerancja
  • Rozwijanie walorów: pracowitości, rzetelności, wytrwałości
  • Rozumienie dobra i zła w sytuacjach codziennych i odpowiednie reagowanie
  • Ochrona przed negatywnym wpływem mediów i sekt
  • Rozwijanie krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu (ochrona przed ich destrukcyjnym działaniem)
  • Przybliżenie pozytywnych wzorców osobowych i kształtowanie postaw bliskich ideałom
  • Wdrażanie uczniów do zachowań zgodnie z prawdą, do postępowania w sposób prawy (aby uczeń był "człowiekiem sumienia")
  • Dokonywanie wyborów wartości i tworzenie ich hierarchii
  • Wdrażanie do przestrzegania norm dobrego zachowania
  • Budzenie szacunku dla drugiego człowieka
  • Wrażliwość na krzywdę innych
  • Uczenie tolerancji i szacunku wobec ludzi z innych kręgów kulturowych
  • Poszanowanie mienia szkolnego
  • Kształtowanie prawidłowych więzi międzyludzkich, eliminowanie przejawów agresji
  • Ukazywanie godności drugiego człowieka
  • Wskazywanie przykładów dobrego i złego postępowania na podstawie utworów literackich, filmów i obserwacji wydarzeń z życia codziennego
  • Tworzenie sytuacji kształtujących dojrzałość i odpowiedzialność
  • Prezentowanie pozytywnych wzorców osobowych
  • Prowadzenie dyskusji, wymiana poglądów na temat wartości i zagrożeń jakie niosą ze sobą media
  • Wskazywanie miejsc i osób w których młody człowiek znajdzie pomoc i zrozumienie
  • Kształtowanie postawy w kierunku dawania i otrzymywania wsparcia
  • Uczenie zachowań asertywnych
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych
  • Nabywanie umiejętności rozróżniania i pielęgnowania uczuć koleżeństwa, przyjaźni, miłości
  • Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi nauki, kultury, polityki i innymi
  • Poznawanie innych kultur, religii, okazywanie im szacunku
  • Stały kontakt z rodzicami uczniów
  • Organizowanie akcji charytatywnych na rzecz ludzi samotnych, starszych i biednych. Zdobywanie środków finansowych na ten cel drogą zbiórek pieniężnych, loterii fantowych, aukcji i przekazywanie ich potrzebującym
  • Udział w pracach na rzecz szkoły i najbliższego otoczenia
  • Propagowanie idei wolontariatu
3. Kształtowanie zdrowego stylu życia
  • Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych (m.in. higiena pracy, odpoczynek)
  • Rozwijanie umiejętności życiowych sprzyjających rozwojowi fizycznemu, psychicznemu, społecznemu i duchowemu
  • Podejmowanie działań na rzecz ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w szkole
  • Kształtowanie asertywności, umiejętności rozwiązywania konfliktów (mediacje, negocjacje), samodzielnego dokonywania właściwych wyborów zachowań chroniących zdrowie własne i innych
  • Uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami, uzależnieniem od narkotyków, alkoholu, Internetu, hazardu, telefonu komórkowego
  • Przekazywanie modeli aktywnego spędzania czasu wolnego
  • Promocja zdrowego stylu życia
  • Tworzenie w szkole środowiska umożliwiającego uczniom praktykowanie prozdrowotnego stylu życia
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości, wiary w siebie i swoje możliwości
  • Propagowanie ekologicznego modelu funkcjonowania we współczesnym świecie
  • Uświadamianie zagrożeń cywilizacyjnych i ukazywanie sposobów zapobiegania degradacji środowiska naturalnego
  • Dostarczanie aktualnej wiedzy na temat regulacji prawnych
  • Organizacja konkursów, wystaw prac plastycznych promujących zdrowy styl życia, przeprowadzanie pogadanek, projekcji filmów dotyczących higieny osobistej
  • Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
  • Zapewnienie uczniom w szkole opieki pielęgniarskiej,
  • Monitoring wizyjny terenu szkoły, wokół szkoły i internatu
  • Włączanie się do akcji prozdrowotnych, prowadzenie profilaktyki uzależnień (ankiety, debaty, prelekcje, filmy, spotkania ze specjalistami)
  • Rozwój pomocy koleżeńskiej, zapobieganie pojawiającym się trudnościom w nauce
  • Organizowanie spotkań z terapeutami, pracownikami policji,
  • Udział młodzieży w wycieczkach, rajdach, biwakach, wyjazdach integracyjnych dla klas
  • Umożliwienie uczniom rozwijania swojej sprawności fizycznej na zajęciach sportowych (jednostkach lekcyjnych, SKS, zajęciach pozalekcyjnych, zawodach sportowych)
  • Wdrażanie programów dotyczących promocji zdrowia
  • Dostarczenie informacji dotyczących danych kontaktowych osób i instytucji zajmujących się pomocą dla młodzieży i rodziny (informacje ustne, ulotki dla uczniów i rodziców)
4. Uświadomienie wartości rodziny w życiu młodego człowieka
  • Dostrzeganie przez młodego człowieka rodziny jako najwyższej wartości
  • Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka, promowanie trwałych związków, których podstawą jest więź emocjonalna, efektywne sposoby komunikowania się, wzajemne zrozumienie
  • Kształtowanie szacunku do najbliższych i rozumienie, że w domu uczymy się i pielęgnujemy wartości i tradycje
  • Wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną
  • Pomoc w osiąganiu dojrzałości psychoseksualnej młodego człowieka
  • Odniesienie płciowości do wartości pojęć takich jak: poszanowanie miłości, miłość, małżeństwo, rodzina
  • Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjami rodziny: miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich
  • Wzbudzanie poczucia obowiązku wobec swojej rodziny i rozumienie pojęcia konfliktu pokoleń
  • Kształcenie umiejętności komunikacji w rodzinie
  • Dostrzeganie roli ludzi starszych (dziadków, pradziadków) w rodzinie
  • Znajomość praw dziecka w polskiej rodzinie
  • Organizacja imprez klasowych z udziałem rodziców
  • Wskazywanie pozytywnych przykładów miłości małżeńskiej w literaturze, filmie
  • Zaangażowanie rodziców do działań na rzecz szkoły i klasy; przenoszenie tradycji rodzinnych w życie klasy (Wigilia, choinka, mikołajki)
  • Omawianie więzi rodzinnych i roli związków uczuciowych między domownikami w życiu człowieka
  • Uświadomienie młodzieży jakie zmiany psychiczne i fizyczne występują w okresie dojrzewania i doradzanie jak radzić sobie z problemami z tym związanymi
  • Analizowanie podłoża i rodzajów konfliktów rodzinnych oraz podejmowanie prób ich rozwiązania
  • Ukazywanie uczniom podstawowej roli rodzin, jako stanowi macierzyństwo i ojcostwo
  • Projekcja filmów dydaktycznych, prelekcji poruszających problem konfliktów w rodzinie
  • Współpraca z pracownikami poradni specjalistycznych
  • Prowadzenie rozmów i dyskusji na tematy domów dziecka i domów spokojnej starości
  • Analizowanie sytuacji materialnej i emocjonalnej ucznia w domu rodzinnym, szukanie i wskazywanie wzorców rodzicielskich, zapoznanie z prawami dziecka we współczesnej rodzinie
5. Rozwijanie świadomości ekologicznej
  • Poczucie moralnej odpowiedzialności za jakość otaczającego środowiska przyrodniczego i społecznego
  • Zdobycie umiejętności potrzebnych do działania na rzecz rozwiązywania problemów środowiskowych
  • Propagowanie walorów przyrodniczych naszego regionu
  • Aktywne uczestnictwo młodzieży w działaniach ekologicznych na terenie szkoły i miasta
  • Uczestniczenie w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie degradacji środowiska
  • Kształtowanie nawyków odpowiedzialnego korzystania ze środowiska naturalnego
  • Porządkowanie terenu szkoły
  • Udział w akcjach ekologicznych
  • Zbieranie surowców wtórnych
  • Prelekcje ekologów na temat wpływu zanieczyszczeń na zdrowie człowieka
  • Uświadomienie potrzeby oszczędzania energii, wody, papieru
  • Wycieczki szkolne
  • Redagowanie gazetek klasowych o tematyce ekologicznej
  • Wdrażanie programów proekologicznych, zbiórka surowców wtórnych
6. Rozwijanie samorządności uczniowskiej
  • Wspieranie samorządności uczniowskiej
  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
  • Znajomość/świadomość swoich praw i obowiązków
  • Znajomość demokratycznych procedur w funkcjonowaniu społeczności szkolnej, świadomość konsekwencji łamania prawa w szkole oraz poza nią
  • Dbanie o wygląd szkoły i jej otoczenia
  • Współtworzenie wspólnoty nauczycieli i uczniów
  • Zachowanie tradycji szkolnych, tworzenie nowych zwyczajów i obyczajów szkoły
  • Wybór samorządów klasowych oraz Rady Samorządu Uczniowskiego
  • Propagowanie wolontariatu we współpracy z innymi instytucjami
  • Zapoznanie ze Statutem Szkoły oraz innymi obowiązującymi w niej regulaminami
  • Zapewnienie prawa redagowania i wydawania gazetki szkolnej ("Logos")
  • Wdrażanie uczniów do dbałości i odpowiedzialności za estetykę pomieszczeń szkolnych i otoczenia szkoły
  • Organizacja spotkań rady SU z dyrekcją szkoły, nauczycielami, Radą Rodziców
  • Udział uczniów w opracowywaniu tematyki godzin wychowawczych
  • Organizowanie życia szkolnego, działalności kulturalnej, sportowej oraz rozrywkowej (wg potrzeb, zainteresowań i możliwości organizacyjnych w porozumieniu z dyrekcją szkoły)
  • Wspieranie, koordynacja podczas organizowania dni przyjętych w szkole za świąteczne np. Dzień Chłopca, Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Wolontariusza, Mikołajki, Andrzejki, spotkania wigilijne, akcje charytatywne, Studniówka, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka oraz inne wyżej nie wymienione
7. Kształtowanie postawy patriotycznej
  • Budzenie uczuć patriotycznych i przywiązania do ziemi rodzinnej
  • Poznanie historii, kultury oraz zasłużonych postaci regionu
  • Przygotowanie do roli odpowiedzialnych współgospodarzy regionu i Polski poprzez udział w rozwiązywaniu problemów szkoły i miasta
  • Zachowanie właściwej postawy wobec godła i hymnu państwowego
  • Kształtowanie świadomości narodowej i postaw patriotycznych
  • Uczenie szacunku dla państwa jako wspólnego dobra
  • Kultywowanie tradycji patriotycznych
  • Poznanie mechanizmów demokratycznych i ich funkcjonowania w państwie prawa
  • Rozwijanie poczucia tożsamości europejskiej
  • Zdobywanie umiejętności potrzebnych w nawiązywaniu współpracy europejskiej na poziomie indywidualnym i grupowym
  • Prezentacja najwybitniejszych postaci regionu
  • Aktywne uczestnictwo w pracach Samorządu Uczniowskiego i życiu społeczności uczniowskiej
  • Kształtowanie szacunku do ludzi, dobra wspólnego w szkole i poza nią
  • Odpowiednie zachowanie i strój podczas obchodów uroczystości szkolnych, świąt państwowych i rocznic historycznych
  • Uświadomienie obowiązków wobec ojczyzny, w tym obowiązku do jej obrony i dbałości o dobre imię
  • Wierność zasadom etycznym i moralnym
  • Kształtowanie postawy sprawiedliwości i równości obywatelskiej
  • Kształtowanie umiejętności podporządkowania się procedurom demokratycznym
  • Kształtowanie umiejętności w nawiązywaniu kontaktów z kolegami zza granicy
  • Zwrócenie uwagi i wykorzystanie uniwersalnego przesłania niektórych dzieł kultury europejskiej
  • Zapobieganie homofobii i nauka tolerancji wobec innych
  • Zapobieganie ksenofobii

Adresatami poszczególnych działań jest społeczność I LO – uczniowie, rodzice, nauczyciele i pracownicy szkoły. Osobami odpowiedzialnymi za realizacje poszczególnych zadań są wychowawcy klas, nauczyciele, dyrekcja, pedagog, psycholog i pielęgniarka szkolna. Odpowiedzialność za realizację poszczególnych zadań oraz szczegółowy harmonogram zawarty jest w indywidualnych planach wychowawców klas. Działania wychowawcze i profilaktyczne dokumentowane są w dziennikach klas, dzienniku pedagoga i psychologa oraz sprawozdaniach.

W I Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Józefa Bema obchodzone są następujące uroczystości:

  1. Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
  2. Dzień Edukacji Narodowej,
  3. Rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę,
  4. Dzień Samorządności,
  5. Święto 3-Maja,
  6. Dni Ostrołęki,
  7. Dzień Patrona Liceum,
  8. Dzień Dziecka i święto sportu szkolnego,
  9. Prezentacje edukacyjne,
  10. Uroczyste pożegnanie maturzystów,
  11. Uroczyste zakończenie roku szkolnego.

Tryb postępowania w sytuacjach trudnych

W szkole obowiązuje dokument “Zasady postępowania w sytuacjach trudnych zaistniałych na terenie szkoły ”, w którym określono procedury postępowania w następujących przypadkach:

  1. Procedura postępowania z uczniem, który źle się czuje w czasie pobytu w szkole.
  2. Procedura postępowania z uczniem – sprawcą czynu karalnego lub przestępstwa.
  3. Procedura postępowania z uczniem, który stał się ofiarą czynu karalnego.
  4. Procedura postępowania z uczniem, który pali papierosy na terenie szkoły.
  5. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia spożycia alkoholu lub zażycia narkotyków przez ucznia.
  6. Procedura postępowania z uczniem, który nie uczęszcza na zajęcia szkolne.
  7. Procedura postępowania z uczniem, który zachowuje się agresywnie.
  8. Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia wobec nauczyciela lub pracownika szkoły.
  9. Procedura postępowania w przypadku wystąpienia u ucznia poważnego kryzysu i bezpośrednio po ustąpieniu kryzysu (w obliczu realnego zagrożenia zamachem samobójczym ucznia).
  10. Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania pracownika szkoły wobec ucznia.
  11. Procedura postępowania w przypadku demoralizacji ucznia.
  12. Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk.
  13. Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk.
  14. Procedura postępowania w przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych lub innych niebezpiecznych substancji czy przedmiotów.
  15. Procedura postępowania dyrektora w przypadku, gdy policja dokonuje zatrzymania nieletniego sprawcy czynu karalnego przebywającego na zajęciach w szkole.
  16. Procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego (wskazówki do prowadzenia rozmów ze zgłaszającym o podłożeniu bomby).
  17. Procedura postępowania w przypadku otrzymania podejrzanej paczki lub koperty.
  18. Procedura postępowania dotycząca wypadków, którym ulegli uczniowie w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych prowadzonych na terenie szkoły lub poza terenem, jeżeli znajdowali się lub powinni znajdować się pod opieką i nadzorem szkoły.
  19. Procedura postępowania w przypadku dostrzeżenia w zapisie monitoringu wizyjnego sytuacji wskazującej na zagrożenie bezpieczeństwa osób, popełnienie czynu karalnego lub niszczenie mienia.

Dokument określa również zasady współpraca szkoły z sądem rodzinnym, z policją, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz sposób dokumentowania zdarzeń.

Zasady ewaluacji

Ewaluacja wewnątrzszkolna programu wychowawczo-profilaktycznego opiera się na przemyślanych, zaplanowanych i systematycznych działaniach obejmujących opracowanie własnego systemu gromadzenia i opracowania informacji oceniających działania szkoły. Wyniki mogą być przedstawione w postaci diagnoz, analiz, raportów czy opinii wykorzystywanych do doskonalenia działań szkoły.

Ewaluacja dokonywana jest na trzech poziomach:

  • ewaluacja celu (Czy osiągnięto zamierzone cele?)
  • ewaluacja wyniku (Jakie są efekty zrealizowanych działań?)
  • ewaluacja procesu (Czy sposób realizacji sprzyjał skuteczności?)

Do ewaluacji celu i wyniku wykorzystuje się wybrane wskaźniki i narzędzia. Po przeprowadzonym badaniu wyniki poddane są analizie a wnioski wykorzystywane w dalszej pracy.
Schemat ewaluacji procesu:

  1. Plan realizacji
  2. Metody i formy realizacji
  3. Osoby odpowiedzialne
  4. Udział zewnętrznych specjalistów
  5. Koszty działania